Witam!
Moja firma dostała zlecenie na przebudowe dźwigu towarowego ZREMB z 1982 roku(nr. fabryczny 50975). Dźwig zatrzymuje się na dwóch poziomach i jest sterwoany zewnętrznie z panelu na każdym poziomie za pomoca przycisków "przywołaj" i "odwołaj", istnieje też sygnalizacja świetlna obecności windy na poziomie. Chcielibyśmy dodać dodatkowy poziom pomiędzy tymi już istniejącymi, tak aby można było po zamontowaniu dodatkowych przycisków zatrzymywac windę w nowym polożeniu. Problem w tym, że nie posiadają oni żadnych schematów elektrycznych do tej windy, a szafa w środku wygląda tak:
Do szafy wchodzi pęk przewodów kompletnie nieoznaczonych i cięzko dojść jak zostało zrealizowane sterowanie. Z dokumentacji wiadomo tylko, że:
-dźwig towarowy 200kg z dwoma przystankami
-rodzaj sterowania: zewnetrzne według schematu E
-silnik elektryczny SAKe 16b
-hamulec mechaniczny
-luzownik w obudowie reduktora
-wyłącznik nadmiarowy: stycznik liniowy SM-1
-wyłącznik dźwigu i główny typu ŁUK 25A
-przełącznik piętrowy typu EP-5 (2 sztuki)
-wyłączniki krańcowe D-429 (2 sztuki)
Z tego co widać na zdjeciu sterowanie odbywa się za pomocą 4 przekaźników i wyłączników krańcowych. Znajduje się tam też zabezpieczenie termiczne silnika TGL29381.Jest też wolne miejsce na dodatkowe przekaźniki co sugeruje, że szafa była robiona według jakiegoś standardu z możliwością rozbudowy. Chciałbym się dowiedzieć czy są jakieś standardowe schematy sterowania stosowane w takich dźwigach przez producenta, tak abym mógł na jego podstawie zrozumieć zasade działania i rozbudować szafę o dodatkowy poziom? A może ktoś z użytkowników na podstawie tych informacji jest w stanie powiedzieć mi jak to działa i zaproponować rozwiązanie? Chodzi tu tylko o rozbudowanie szafy tak aby wysterować dodatkowy poziom i dodanie nowych krańcówek, resztą zajmą sie mechanicy. Z góry dziękuję za pomoc.
Nie wiem ,czy moje wskazowki beda Ci pomocne ale jak nie ma schematu elektrycznego Ja bym zrobil tak:
1) Popytaj o schemat wsrod znajomych monterow,moze u kogos sie jeszcze zachowal.W tamtym czasie prawie wszystkie dzwigi towarowe mialy identyczne schematy el.Wiez mi kiedys montowalismy potrawowki z "pamieci".
2) Cala elektryczna instalacja w szybie byla montowane przez monterow pojedynczymi przewodami wedlug zasady:drzwi szybowe-zacisk listwy w szafie sterowej numer.... taki i taki.
przyciski kasety zewnetrzej numer... taki i taki.
3) Proponuje wszystkie przewody el. wychodzace z szybu "przedzwonic" i po swojemu opisac.
Nie ma tego az duzo napewno dwa krancowe i koncowe,kontakty drzwiowe i rygle plus kasety wezwan z przyciskami i gongiem.
4) W szybie trzeba poprowadzic "mostki" dodajac jeden wyl. krancowy i kasete wezwan,a koncowy przesunac na koncowy przystanek.
5) W szafie sterowniczej "postarac sie o dodatkowy przekaznik dla tego dodatkowego pietra
odpowiednio go pomiedzy juz istniejacymi elektrycznie podlaczyc i zainstalowac.
Jeśli powiesz jakie jest oznaczenie tego schematu po E (np. E0201-011), to podeślę Ci odpowiedni skan. Zerknij w książce rewizyjnej czy chociaż nie ma oznaczenia schematu sterowania.
Szkoda, że nie masz oznaczeń na zaciskach, bo byłoby łatwiej. Starszego typu miały oznaczenia obwodu 3, 4, 6 i w górę. Nowego typu już na wzór licencji 131, 134, 137 itd.
Generalnie są to proste dźwigi ze sterowaniem przestawnym (na wył. piętrowych), gdzie schemat mieści w większości przypadków na jednej stronie.
No właśnie problem tkwi w tym, że w dokumentacji jest adnotacja, że jest to sterowanie zewnetrzne według schematu E............... i nic więcej nie ma. Winda posiada 4 przekaźniki odpowiedzialne za przywołanie i odwołanie windy z każdego z dwóch pięter oraz dwa przełączniki piętrowe. Może są jakieś standardowe schematy do sterowania taką windą ? pozdraiwam
Jutro postaram się podesłać E201-011, może Ci przypasuje.
Co do przekaźników to na każdy przystanek przypada po jednym, a pozostałe dwa mogą być odpowiedzialne za obwód bezpieczeństwa (drzwi) i przekaźnik jazdy.
-- edit --
Jednak to nie będzie ten który podałem, bo on jest ograniczony tylko do 2 pięter i nie zgadzają się elementy. Jak będę w biurze, to poszukam innego opartego na piętrówkach.
Niestety dawniej konserwatorzy mieli schematy w głowach i nie dbali o to, żeby były na dźwigach. A nie było wymogu dołączania ich do książki rewizyjnej.
Ostatnio zmieniony przez Zepco |14 Sty 2013|, o 17:53, w całości zmieniany 1 raz
Nie wiem czy dobrze się dopatrzyłem na Twoim zdjęciu, ale chyba na pierwszych zaciskach są oznaczenia 1 i 2. Jeśli tak, to jest krańcówka. Zaraz za nimi jest 3 początek obwodu, 6 kontakty drzwi itd. Ale na wszelki wypadek zrób tak jak podpowiada @faza i przedzwoń wszystkie przewody, żeby nie mieć niespodzianek.
I obiecany schemat:
Ostatnio zmieniony przez Zepco |15 Sty 2013|, o 08:44, w całości zmieniany 2 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum